Memoriu privind ( sub ) finantarea invatamantului
- Detalii
- Publicat:Marți, 11 Februarie 2014
- Afişări: 3101
LIGA SINDICATELOR DIN ÎNVĂŢĂMÂNT
S Ă L A J
MEMORIU
privind (sub)finanţarea învăţământului din România
Cu toate că în România învăţământul este declarat ,,prioritate naţională”, o analiză a finanţării acestuia, duce la concluzii diametral opuse. Cu o finanţare în perioada 2000-2014 cuprinsă între 3% şi 4%, mult sub acel 6% prevăzut de lege şi asumat de toate forţele politice în 2008 şi mult sub media de 5,22% din statele foste comuniste, România se mentine în acea ,,subfinanţare cronică”, menţionată în raportul expertului olandez Jan Herczynski din 2005, în proiectul de asistenţă a procesului bugetar al M.E.C., finanţat de Banca Mondială.
După finalizarea proiectului finanţat de B.M., a urmat o ,,pilotare” la nivelul a 50 de unităţi de învăţământ din trei judeţe. Nu s-a putut ajunge la o formulă de finanţare, care în condiţiile din România ridica probleme încă de la primele culegeri de date din costurile istorice, iar în final, contrar recomandărilor echipelor care au efectuat studiul, acelea de a se ţine cont de factorul care diferenţiază cel mai mult finanţarea unităţilor de învăţământ, respectiv structura de personal şi ponderea personalului superior calificat, cu grade didactice, vechime şi sporuri salariale şi necesitatea introducerii unor factori de corecţie în funcţie cu ponderea acestui tip de personal, a fost elaborată o formulă simplificată şi simplificatoare, care ţine cont de tipul şi nivelul de învăţământ, mediu (rural –urban), limba de predare şi zone de temperatură.
După elaborarea aşa-ziselor ,,standarde de cost” şi a coeficientului 1 din ceea ce se cunoaşte după sintagma de ,,finanţare per capita”, fără a mai face o analiză a modului în care se face sau nu fundamentarea cifrelor de către un organism care are doar nume, nu şi membri, Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar, care ar fi trebuit in urma analizelor sa faca Guvernului propunerile de finantare intr-o nota de fundamentare, fiind evidentă stabilirea acestor sume după criteriul ,,atât putem aloca acum”si încălcându-se astfel prevederile legale, care impun acest parcurs, înaintea elaborării Hotărârii de Guvern,s-au facut propunerile.Va prezentăm evoluţia finanţării în intervalul 2010-2014:
Standard de cost coeficient 1: 2010- 2857 lei HG 1618/2009
2011- 2230 lei HG 1395/2010
2012- 2230 lei HG 937/2011
2013- 2420 lei HG 72/2013
2014- 2492 lei HG 1165/2013
Observăm uşor diminuarea finanţării de bază a învăţământului , care are ca şi componentă majoritară drepturile salariale ale personalului angajat, cu aprox. 22% în anii 2011 şi 2012, ca o consecinţă a reducerilor salariale din sectorul bugetar operate de guvernul PDL condus de domnul Emil Boc. Ne-am aştepta însă, ca creşterile din 2013 sau măcar din 2014, să reflecte ceea ce guvernul USL a numit ,,reîntregirea salariilor”, revenind cel puţin la nivelul din 2010 !
Făcând însă o analiză a evoluţiei cifrelor, constatările noastre sunt îngrijorătoare! Creşterii de aprox. 8,5% din 2013, i-a urmat una de mai puţin de 3% în 2014. În acest fel, valoarea standardului de cost din 2014 reprezintă doar 87,22% din cea corespunzătoare anului reducerilor salariale operate de guvernul PDL. Mai mult, în condiţiile unor rate ale inflaţiei de 3,14% în 2011, 4,95% în 2012 şi 1,55% în 2013, actualizând cu rata inflaţiei suma alocată în 2010, ajungem la o valoare a standardului de cost echivalent pentru anul 2014 de 3153,6 lei .
Observăm că , ţinând cont de ratele inflaţiei, actualul standard de cost aprobat prin HG 1165/2013, ar trebui majorat cu nu mai puţin de 26,55%, el el reprezentand doar 79% din cel actualizat cu rata inflaţiei !!!
CONCLUZIA RUŞINOASĂ pe care o tragem de aici este că guvernul USL condus de domnul Ponta, a recuperat (atât cât a recuperat) din pierderile salariale din învăţământ, aproape integral prin reducerile de personal operate în şcoli!
Şi când spunem aceasta, avem în vedere ca în acest moment, la cererea imperativă a reprezentanţilor M.E.C., în Sălaj şi nu numai, avem parte de măsuri de reducere de personal şi de cheltuieli echivalente celor impuse în perioada ministrului de tristă amintire Funeriu.
Domnul Ponta şi guvernul pe care îl conduce, riscă în acest moment să intre în memoria salariaţilor din învăţământ ca cei care s-au opus declarativ măsurilor de desfiinţare a unităţilor de învăţământ în perioada când se aflau în opoziţie, pentru ca odată ajunşi la putere, şi prin votul nostru, să desfiinţeze noi şcoli, să transforme învăţământul din mediu rural, prin comasarea claselor de nivele diferite în unul cu învăţământ simultan, să desfiinţeze clase, grupe de gradiniţă, să comaseze grupe de practică, să diminueze sporuri, indemnizaţii, degrevări ale directorilor de unităţi de învăţământ, totul având un singur scop , acela al reducerilor alocaţiilor bugetare către învăţământ şi un singur rezultat, acela de a micşora şi mai mult calitatea unui sistem educaţional lovit din toate părţile.
Particularizand analiza la nivelul judetului Salaj, cifrele privind alocarile pentru 2014 devin si mai ingrijoratoare si starnesc neliniste si revolta in randul personalului din aceste unitati. Astfel, daca alocatia bugetara in anul 2013 a fost, cea prevazuta prin Legea Bugetului pe anul 2013 ,de 102 553 mii lei, iar dupa alocari suplimentare la sfarsarsitul anului de 115 353 mii lei, cu o executie bugetara de 111 467 mii lei, in anul 2014 se aloca judetului Salaj o suma de doar 98 232 mii lei. Analizand raportul intre aceasta alocare , corespunzand anului 2014 si cifrele corespunzatoare anului 2013 constatam ca sumele pentru 2014 sunt mai mici cu 4,21% decat alocatia initiala din 2013, dar mai mici cu 13,5 % decat cheltuielile efective aferente anului 2013.
Sunt in acest moment evidente motivele de neliniste in randul personalului din scoli si masurile disperate luate la nivelul ISJ Salaj si unitatilor de invatamant generate de cereri imperative ale MEC de a se incadra in costul standard sau sau de a incerca macar o apropiere de nivelele alocate genereaza revolta !
In aceeasi ordine de idei, va comunicam ca, daca in anul 2013, pe bugetul alocat in 2013, doar 12 unitati de invatamant se puteau incadra in bugetul alocat, dupa taieri de ore, comasari de grupe, reduceri de indemnizatii , etc. , un numar de 20 de unitati din cele 115 unitati cu personalitate juridica din judet se por incadra in aceste sume ! Situatia este, fara exagerare, de-a dreptul dramatica, iar nelinistea si nemultumirile in randul personalului sunt la un nivel cu potential exploziv. Ne facem datoria de a va atentiona asupra acestui aspect , care necesita atentie din partea Guvernului Romaniei si Parlamentului !
In aceeasi situatie se afla si sumele necesare pentru plata sentintelor judecatoresti, care , la randul lor sunt sub necesarul prognozat.
Consideram ca se impune de urgenta o analiza a standardelor de cost, modificarea mecanismelor de stabilire a acestora, revizuirea formulei de finantare si introducerea acelui factor de corectie care are cel mai mare efect in diferentele de finantare la nivelul scolilor, respectiv influenta incadrarii cu personal cu nivel ridicat de calificare , grade didactice si sporuri si respectiv ponderea cestei categorii de personal.
Sau, daca este fezabil, disponibilizarea acestora si angajarea de personal necalificat sau debutanti !
Ne aflam acum in situatia in care nu doar scoli din mediul rural, cu numar mai mic de elevi, ci unitati scolare de prestigiu din mediul urban, gradinite, scoli generale, licee si grupuri scolare , cu numar mediu de elevi pe clasa sau grupa peste maximul admis de lege, sa se afle in situatia de a nu putea sigura plata salariilor pana la sfarsitul anului!
Va vom prezenta cateva analize pe tipuri de scoli , nivele de finantare si incadrarea cu personal a acestora pentru a va arata sursa nelinistilor si nemultumirilor noastre.
Presedinte,
Prof. Eusebiu Lehene